7 Ιανουαρίου 2014

Το υπουργείο βλάπτει σοβαρά τη δημόσια και δωρεάν παιδεία! Ή αλλιώς τί είναι οι εσωτερικοί κανονισμοί...


Τους τελευταίους τρείς μήνες η πολιτική συγκυρία χρωματίζεται έντονα από το τεταμένο κλίμα στο χώρο της παιδείας λόγω της μεγάλης απεργίας των διοικητικών υπαλλήλων στα πανεπιστήμια πανελλαδικά. Μια απεργία με ριζοσπαστικές μορφές πάλης και πολιτικοποιημένα αιτήματα που δεν αντιστέκεται  απλώς στις αξιολογήσεις και τις απολύσεις αλλά αγωνίζεται και για ένα δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο, υπενθυμίζοντας στην νεολαία πως τώρα είναι η ώρα να βγει κι ο δικός μας αγώνας στο προσκήνιο.

Παρά την αστάθεια και τις υποχωρήσεις στις οποίες έχει οδηγηθεί η κυβέρνηση και το υπουργείο από τον κλαδικό αυτό αγώνα, το υπουργείο επιμένει να χτυπά με κάθε μέσο τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, ανοίγοντας σήμερα ένα νέο μέτωπο, συντάσσοντας και κοινοποιώντας τους πρότυπους εσωτερικούς κανονισμούς λειτουργίας των Ανώτατων Ιδρυμάτων. Πρόκειται επί της ουσίας για μια επαναδιατύπωση του νόμου Διαμαντοπούλου-Αρβανιτόπουλου με προσθήκες που ορίζουν σε ακόμη πιο σκληρή κατεύθυνση την εφαρμογή της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης…


…Ας πάρουμε μια μικρή-πικρή γεύση

ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Τι αλλάζει;
·      εισαγωγή πιστωτικών μονάδων (π.μ.) που στο σύνολό τους φτάνουν τις 180 και σε κάθε έτος (των προπτυχιακών σπουδών) οι φοιτητές απαιτείται να συγκεντρώσουν 60 π.μ. (άρα τα έτη φοίτησης από 4 μειώνονται σε 3) και αναγκαία προϋπόθεση για την εισαγωγή στο επόμενο έτος είναι η συμπλήρωση και των 60 π.μ.
·      διατυπώνεται με σαφήνεια αναντιστοιχία μεταξύ τμήματος-προγράμματος σπουδών, δηλαδή κάθε τμήμα μπορεί να παρέχει περισσότερα του ενός προγράμματα σπουδών(π.χ. στο τμήμα αγγλικής φιλολογίας να παρέχονται και προγράμματα σπουδών από άλλες ξενόγλωσσες φιλολογίες) κατακερματίζοντας με αυτόν τον τρόπο το γνωστικό αντικείμενο και κατ’ επέκταση τα επαγγελματικά δικαιώματα!
·      ακόμη προβλέπονται προγράμματα σύντομου κύκλου σπουδών με μέγιστο αριθμό π.μ. για την ολοκλήρωσή τους τις 120 (άρα διετείς σπουδές) μεγαλώνοντας την ψαλίδα σχετικά με την κατάρτιση  και την αξία των επαγγελματικών δικαιωμάτων μεταξύ των φοιτητών και επικυρώνοντας την παροχή πτυχίων πολλών ταχυτήτων.
·      ορίζεται κατεύθυνση για τη συγκρότηση προγραμμάτων και σχολών «Δια Βίου Μάθησης», σε μια προσπάθεια να κατοχυρωθεί ότι οι φοιτητές θα αναζητούν συνεχώς τίτλους επανακατάρτησης για να έχουν μια ελπίδα στην αγορά εργασίας. Πρόκειται για άλλη μια επίθεση στα επαγγελματικά δικαιώματα που κατοχυρώνουν τα πτυχία μας.


ΜΕΤΑΚΥΛΙΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
Τι αλλάζει;

·      Σύγγραμμα θεωρείται όποιο έντυπο σε γραπτή και ηλεκτρονική μορφή καλύπτει ολόκληρο ή το μεγαλύτερο μέρος της ύλης. Σαφής στόχευση κατάργησης συγγραμμάτων και μετακύλιση του κόστους σπουδών στους φοιτητές καθώς επιφορτίζονται με την προσωπική δαπάνη για την ανεύρεση υλικού που θα καλύπτει την απαιτούμενη ύλη. 

·      ορίζονται σε πρώτη φάση δίδακτρα στον δεύτερο κύκλο σπουδών. Σε μια συνθήκη συνεχούς υποχρηματοδότησης των ιδρυμάτων το Υπουργείο κάνει τις πρώτες κινήσεις επιβολής διδάκτρων ξεκινώντας από τα μεταπτυχιακά, ενώ η συζήτηση για επιβολή τους και στα προπτυχιακά έχει ήδη ανοίξει.
·      το πέρασμα πολλών λειτουργιών των ιδρυμάτων(σίτιση-στέγαση, φύλαξη, βιβλιοθήκες, γραμματείες κτλ) σε ιδιώτες, μετά και τις απολύσεις των εργαζομένων, θα είναι άλλο ένα μέσω μετακύλισης του κόστους σπουδών στις πλάτες μας. Το πάσο και η περικοπή της δωρεάν σίτισης ήταν η αρχή. Τα ενοίκια στις εστίες είναι προ των πυλών. Και διαφαίνεται πως μεσοπρόθεσμα ο φοιτητής θα κλιθεί να καταβάλλει χρηματικό αντίτιμο για κάθε υπηρεσία του Πανεπιστημίου.
ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ-ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Τι αλλάζει;
ορίζεται η αυτοδίκαια διαγραφή σε περίπτωση μη εγγραφής σε 2 εξάμηνα συνεχόμενα

   προβλέπεται ως ανώτατο όριο εξέτασης ενός μαθήματος οι 6 φορές και σε περίπτωση αποτυχίας και τις 6 φορές ο φοιτητής διαγράφεται (πριν την διαγραφή του και μετά τις πρώτες 3 ανεπιτυχείς προσπάθειες εξέτασης του μαθήματος, παραπέμπεται προς εξέταση από ειδική τριμελή επιτροπή)

         Παράλληλα, η ειδική πρόβλεψη για τους εργαζόμενους  φοιτητές φαίνεται να είναι άτοπη, καθώς απαιτείται η καταβολή δικαιολογητικών ασφαλιστικών παροχών κτλ. Αντιφατικό καθώς πέρα από την τεράστια πλειοψηφία που εργάζεται ανασφάλιστη ούτως ή άλλως, φοιτητές εργαζόμενοι σε προγράμματα μαθητείας εργάζονται ανασφάλιστοι και με την βούλα του νόμου.


ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
Πλέον, η συνεχώς μειούμενη κρατική χρηματοδότηση θα καθορίζεται από την επίτευξη ιδιωτικο-οικονομικών στόχων και κριτηρίων αξιολόγησης. Τα ιδρύματα θα αναζητούν χρηματοδότηση μέσω τις προσέλκυσης επενδύσεων, ενώ δίνεται και η δυνατότητα σύμπραξης των Πανεπιστημίων με εταιρίες και «ενοικίασης» των υποδομών τους από ιδιώτες με οικονομικά ανταλλάγματα. Ειδικά σε σχολές όπως η φιλοσοφική αυτό θα σημαίνει οικονομική αφαίμαξη και προετοιμασία για συγχωνεύσεις (βλ Σχέδιο Αθηνά 2).



Ήρθε η ώρα να κάνουμε τον αγώνα των διοικητικών, δικό μας αγώνα!
Να απαιτήσουμε να αποσυρθεί η Κ.Υ.Α- να μην απολυθεί κανένας υπάλληλος του Πανεπιστημίου.

Να υπερασπιστούμε το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του Πανεπιστημίου!
Καμία σκέψη για ψήφιση- εφαρμογή των εσωτερικών κανονισμών.